Ga naar hoofdinhoud

Uiteindelijk gaat het erom dat wij mensen worden wie we mogen en kunnen en moeten zijn; beeltenis van God.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Jozef (Wassenaar), de H. Willibrordus (Wassenaar) en de H. Laurentius (Voorschoten), weekeinde van 20 en 21 december 2014, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015ADV04BAUFX

Lezingen

E.L: 2 Sam. 7, 1-5. 8B-11,16
Ps: 89 (88), 2-3. 4-5. 27. 29.
Rom: 16, 25-27
All: Lc. 1, 38
EV: Lc. 1, 26-38.

Homilie

Waar zal het God om gaan? Welk doel heeft God voor ogen? Paulus schrijft erover in zijn brief aan de Romeinen: “ … de openbaring van het geheim dat eeuwenlang verzwegen bleef, maar dat nu is onthuld … om de heidenvolken … te brengen tot de gehoorzaamheid van het geloof (zie: Rom. 16, 25-27)”

We hoorden zojuist over David. Hij staat aan het einde van een lang reeks die begon met Noach. God sloot met Noach een Verbond. God plaatste de regenboog aan de hemel en sprak zijn belofte dat Hij de aarde nooit meer zo zou verwoesten. Eeuwen later sloot God een Verbond met Abraham. Hij gaf hem de besnijdenis als teken en de belofte dat zijn nageslacht talrijk zou zijn als de zandkorrels aan het strand en de sterren aan de hemel. Weer eeuwen later sluit God een Verbond met Mozes. Hij geeft hem de stenen tafels als teken. God bekrachtigt zijn Verbond met de belofte dat als zij zich houden aan alles wat er geboden is, Hij hun God zal zijn en zij zijn Volk.

Stap voor stap zie je hoe Gods Verbond groeit. Ooit ging het fout bij de eerste mensen. Ongehoorzaamheid aan je diepste principes, ongehoorzaamheid aan goedheid en liefde, ongehoorzaamheid aan de hoogste waarden van het leven; ongehoorzaamheid aan Gods stem, dat kan alleen genezen worden door gehoorzaamheid aan God.

Noach, Abraham, Mozes; eerst het kleine gezin bij Noach, dan het al grotere stamverband van Abraham. Dan volgt het Volk bij Mozes. Gods Verbond groeit en groeit, tegen de verdrukking in. God laat zich niet weerhouden ook als zijn Volk ontrouw is. Zo komen we bij David. God heeft vóór David, op verzoek van het Volk een koning aangesteld. Dat was koning Saul. Maar hij werd niet de koning zoals God het bedoelde. Dan wordt David koning. De kracht van David is zijn geloof. Hij is een man met het hart van een herder, iemand die oog heeft voor zijn kudde, voor Gods Volk. Als herder-koning moet David iets laten zien van God die de Goede Herder is en die de ware Koning is.

We zingen het in Psalm 89: “Ik heb met David een Verbond gesloten, mijn uitverkoren dienaar met een eed beloofd: Ik zal uw nageslacht in stand houden voor eeuwig, in alle tijden blijft uw troon bestaan.” Daar zien we opnieuw een Verbond met opnieuw een belofte. God gaf David ook een teken: “mijn dienaar David heb Ik opgezocht en hem gezalfd met mijn gewijde olie.”

Waar wil God naar toe? Wat is het geheime plan dat gaandeweg aan het licht komt? We zien de groei van een gezin, naar een stam, naar een volk met een land. De volgende stap moet alle volken, de hele mensheid binnenbrengen in het ene Verbond dat God met alle mensen wil sluiten. Dat betekent dat de hele mensheid geroepen is om Volk van God te zijn. Stap voor stap; God gaat door. Is dat het? Is dat het doel? Is dat voldoende? Één God, één Verbond, één Volk?

Kijken we naar David. David moet een koning, een herder zijn, naar het hart van God, die de ware Koning en Herder is voor zijn Volk. Dat herinnert ons aan het scheppingsverhaal. God maakt de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Uiteindelijk gaat het erom dat wij mensen worden wie we mogen en kunnen en moeten zijn; beeltenis van God. Zoals Gods Volk aan David moet ervaren dat God de Goede Herder en ware Koning is. Zo moeten de mensen aan ons, Gods Kinderen, kunnen zien hoe goed God is, onze Vader.

Het begint met tekenen zoals een regenboog, besnijdenis en stenen tafelen. Dan komt de zalving van David en nu het woord van de profeet Natan: “De Heer kondigt u aan dat hij voor u een huis zal oprichten. Zo zal uw huis en uw koninklijke macht altijd stand houden; uw troon staat vast voor eeuwig.”
Maar hoe is dat in feite gegaan? Bij Salomo, de zoon van David, ging het al fout, met zoveel prinsessen als vrouw, die allemaal hun goden het paleis binnen brachten. Wijsheid van een regeerder met veel internationale handelsbetrekkingen, is niet hetzelfde als wijsheid in relatie met God. Na Salomo valt het rijk van David uit elkaar en van zijn troon blijft weinig over.

Dat wisten de eerste Christenen heel goed. Toch werd de geslachtslijn van David scherp in de gaten gehouden, want God houdt zijn belofte. Ook als wij dat niet doen. Jozef is een zoon van David. Jezus is een zoon van David. Dat is waar de Engel over spreekt als hij Jezus aankondigt: “Hij zal groot zijn en Zoon van de Allerhoogste genoemd worden. God de Heer zal Hem de troon van zijn vader David schenken en Hij zal in eeuwigheid koning zijn over het huis van Jakob en aan zijn koningschap zal nooit een einde komen.”

Het begon met de beloften aan Noach, aan Abraham, aan Mozes en ook aan David. Nu Komt er de vervulling van de beloften. Dat is ook de voltooiing van de Verbonden die God is de loop van de tijd heeft gesloten. Als Jezus alles heeft volbracht en een nieuw Verbond heeft gesloten, zal Hij, na zijn verrijzenis tot zijn leerlingen zeggen: “Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb …”

God zoekt een moeder voor zijn Zoon, een moeder die luistert naar God, in het Woord van de Schrift en in het Woord van de Engel, opdat het Woord daalt in haar hart en in haar schoot. In haar zal het Verbond Vlees en Bloed worden; God met ons, meer dan we konden hopen of verwachten. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol hoop en vertrouwen tot onze Vader in de hemel.

Wij bidden voor onze Kerk, voor allen die uitzien naar Kerstmis, dat Gods Woord de harten mag raken, dat Gods goedheid allen mag vervullen, zodat Gods liefde door hen heen werkt en deze wereld vernieuwt. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor alle moeders en vaders die een kind verwachten, dat zij in de verwondering om het mysterie van het leven, open worden voor het mysterie van Gods aanwezigheid in ons leven; dat zij hun kinderen opvoeden in vertrouwen op God. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor onze parochie, wij vragen dat we van Maria leren om naar Gods stem te luisteren, vertrouwd te worden met Gods aanwezigheid in ons hart en in heel ons bestaan. Dat we Gods bedoeling met ons leven verstaan en Gods liefde doorgeven. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, dat het Kerstfeest hen mag vervullen van geloof, hoop en liefde. Dat zij binnengaan in het Nieuwe Verbond van Emmanuel, God met ons. (Laat ons bidden.)

Intenties

Back To Top