Ga naar hoofdinhoud

De kalender van de kerk kent heel veel bijzondere feestdagen. Bekende feestdagen zoals Kerstmis, Pasen en Pinksteren. Maar ook wat minder bekende feestdagen. Vandaag gaan we het hebben over 29 september en 2 oktober. Dit zijn allebei feestdagen van engelen. 29 september is het feest van de aartsengelen en 2 oktober is het feest van de engelbewaarders.

Wie zijn dat eigenlijk, de engelen?

God heeft de engelen geschapen. Het woord engel komt uit het Latijn: angelus. Dit betekent “boodschapper”. En inderdaad, engelen zijn de boodschappers en helpers van God. God stuurt engelen om mensen te helpen. Engelen helpen ook om mensen bij God te brengen. Ze brengen boodschappen van God of ze komen om mensen te waarschuwen.

Hoe ziet een engel eruit?

Dat weten we niet. Op plaatjes, op schilderijen en als beelden worden ze vaak afgebeeld met vleugels.

Engelen in de Bijbel

In de Bijbel kan je voorbeelden vinden van hoe engelen God helpen. Kijk bijvoorbeeld maar in Lucas 1, 26-35: God stuurde de engel Gabriël naar Maria. De engel vertelde Maria dat hij van God kwam en dat zij de moeder van Jezus zou worden.

Een ander voorbeeld kan je vinden in Lucas 2,14. Dit het verhaal van de kerstnacht. De nacht dat het kindje Jezus is geboren. In de buurt bij de stal waren de herders in het veld. Ze hielden de wacht bij hun kudde schapen. Opeens stond er een engel van de Heer bij hen. De herder schrokken daar heel erg van. Maar de engel zei: ‘Schrik niet, want ik heb een goed nieuws voor jullie en voor alle mensen’. En toen vertelde de engel van de geboorte van het kindje Jezus en ook waar ze het kindje konden vinden. En of dat nog niet bijzonder genoeg was, verschenen daarna heel veel engelen uit de hemel en ze zongen een lied.

Het laatste voorbeeld gaat over Jezus zelf. Het is het verhaal van Jezus op de Olijfberg (Lucas 22, 39-43). Jezus was op de Olijfberg om te bidden. Hij wist toen wat er met hem zou gaan gebeuren. Namelijk dat hij veel zou moeten lijden en hij zou moeten sterven aan het kruis. Hij werd bang. Hij bad tot Zijn Vader in de hemel. Toen kwam er een engel uit de hemel die Hem kracht gaf.

Beschermengelen of engelbewaarders

Engelen bestaan ook nu nog. Iedereen heeft een persoonlijke beschermengel. Dit is je engelbewaarder die je beschermt en je helpt door je hele leven. Je beschermengel is altijd bij je, waar je ook bent. Je kunt je beschermengel altijd om hulp en bescherming vragen. Bijvoorbeeld als je bang bent of verdrietig. In je eigen woorden of met behulp van het gebedje op deze pagina.

De aartsengelen

Op 29 september vieren we wij het feest van de drie Aartsengelen. Deze engelen worden in de Bijbel met naam genoemd. Het zijn: Michaël, Gabriël en Rafaël. Alle drie hun namen eindigen op “El”. Dit betekent God.

Engelen zijn voor elkaar

De paus heeft gezegd dat wij moeten proberen om engelen te zijn voor elkaar. Hij bedoelt hiermee dat we elkaar moeten helpen om het goede te doen en om het kwade niet te doen. En we moeten proberen om elkaar bij God te brengen. Kunnen jullie bedenken hoe je dit kunt doen? Praat er eens over met elkaar!

Kindergebed aan beschermengel

Lieve heilige Engelbewaarder,
Die mij altijd vergezelt,
Op het brugje langs het water,
Op de paadjes in het veld,
U wil ik eerbiedig groeten,
Want Gij volgt mij op de voeten.

Wil mij alstublieft bewaren,
Waar ter wereld of ik ga,
Voor de duizenden gevaren,
Die ik zelf niet eens versta;
Wil mij naar de hemel leiden,
Want daar wacht ons Jezus beiden. Amen

Back To Top