Ga naar hoofdinhoud

Met het Evangelie van komende zondag treffen we Jezus op een bijzonder moment in zijn leven (Matteüs 14,13-21). Jezus zoekt een gelegenheid om alleen te zijn. Hij heeft gehoord dat Johannes de Doper is onthoofd. Daarom wil Hij in stilte nadenken en bidden; in de geest overleggen met zijn hemelse Vader. De enige tijd echter die Hij krijgt is de tocht met het bootje naar de overkant, want daar aan de oever staan de mensen al op Hem te wachten.

Dan, zo lezen we in het Evangelie, voelt Hij een diep medelijden en ontfermt zich over de zieken die er zijn. Met wat voor blik heeft Jezus naar die mensen gekeken en met wat voor blik zal Jezus nu naar ons anno 2020 kijken? Met de wonderbare broodvermenigvuldiging komt in Jezus het woord van de profeet Jesaja tot vervulling: “Luistert, luistert naar Mij: dan eet gij wat goed is, dan verzadigt gij u aan heerlijke spijs. Neigt uw oor en komt naar Mij en luistert en gij zult leven” (Jesaja 55, 2b-3a).

Hoe eenzijdig is het geestelijk leven in onze tijd geworden? Het lijkt veelkleurig, maar het is de veelkleurigheid van fastfood. Eenzijdig voedsel veroorzaakt ziekten. Er is overdaad met volop voedsel voor de maag en veel middelen voor het lichaam. Games houden ons eindeloos bezig, maar bouwen geen betere samenleving op. Vertier houdt de economie draaiend, maar maakt ons niet tot betere mensen. Veel mooie woorden klinken aangenaam, maar genezen ons niet van ons egoïsme of onze gehechtheden. Ondertussen raakt het belangrijkste, onze ziel, ondervoed.

Voedsel voor de ziel versterkt de band met God en de naaste. Voedsel voor de ziel is Brood uit de Hemel en dat is uiteindelijk Jezus Zelf. Problemen in onze samenleving ontstaan zodra de band met God en van daaruit de band met de naaste verstoord raakt. Om die te genezen is Jezus gekomen. Hij is het goede voedsel dat ons geneest en doet leven.

Het is voor veel mensen volop vakantietijd. Hoe weldadig is het wanneer we tijdens de vakantie, naast wandelen en gezelligheid, ook tijd maken voor geestelijke verdieping. Net als Jezus hebben wij stilte nodig om met God te zijn en de juiste weg te zien. Wij hebben stilte nodig, een plek waar de wereld niet kan binnendringen, waar geen krant is of tv of internet maar alleen het Evangelie of de levens van de heiligen; goede meditatie en een omgeving waarin je God gemakkelijker vindt. Dagelijks Brood; daarmee zal Christus ons opnieuw tot leven wekken.

Plebaan Michel Hagen

Back To Top