Ga naar hoofdinhoud

Heeft u al gehoord van ‘human enhancement’? Dit is de trend om mensen niet alleen te genezen en fouten te herstellen, maar om ze te verbeteren; mensverbetering. Het staat voor een streven naar sterkere, slimmere, mooiere mensen die langer gezond kunnen leven. Je slikt een pilletje en dan kan je beter nadenken, een ander pilletje en je kan harder lopen, weer een ander en je kan langer werken. Hierover wordt al breed gediscussieerd. Veel is mogelijk, maar wat is wenselijk?

Wat is mensverbetering? Was iemand in de vorige eeuw daar ook niet mee bezig, zo rond de Tweede Wereldoorlog? Is het echt mensverbetering als iemand de honderd meter onder de 9 seconden kan lopen? Is het mensverbetering als je vierentwintig uur achter elkaar geconcentreerd kunt werken zonder slaap? Wat is mensverbetering? De grootste valkuil ligt er waarschijnlijk in dat heel deze ontwikkeling commercie-gestuurd is. Het zijn de farmaceutische fabrieken die een nieuw product op de markt zetten. Dat levert per definitie geen betere mensen op.

Mensverbetering. Daar zijn wij in onze Kerk al tweeduizend jaar mee bezig, met vallen en opstaan. Het heeft ons naast veel schade en schande talloze heiligen gebracht die werkelijk betere mensen waren. Allen die serieus in het voetspoor van Jezus stapten, werden gaandeweg betere mensen. Niet door pilletjes of genetische manipulatie, maar door Hem na te volgen. Wij hebben als Kerk een visie op wat een goed mens is. Niet in een biologische beschrijving, maar in een voorbeeld. Christus is voor ons het voorbeeld van de perfecte mens. Mensverbetering is voor ons dat we meer op Hem gaan lijken. Op Hemelvaartdag geeft de Kerk ons daar een krachtig beeld van. Wie zit er aan Gods rechterhand? Is dat Noorse god Thor, met zijn machtige hamer of Hercules, de halfgod? Is dat Einstein met zijn genie of Edison met zijn uitvindingen? “Nee”, zegt het Evangelie, “aan Gods rechterhand zit Jezus Christus”.

Wij proberen in ons geloof te kijken met Gods ogen naar ons mensen en naar de ontwikkelingen in deze wereld. Voor de technische ontwikkeling en verbetering van de mens heeft God de evolutie gebruikt. Een fantastisch biologisch proces, waardoor wij mensen nu tot zulke wonderlijke dingen in staat zijn. De praktijk heeft echter laten zien, dat we ons verstand en al onze mogelijkheden gemakkelijk misbruiken voor eigen macht en genot. Mensverbetering zit eerst hierin dat de mens in staat is tot zelfbeheersing en keuze voor het goede. Mensverbetering betekent, dat we groeien in dienstbaarheid, dat we er vreugde in vinden de naaste te dienen en goed te doen, dat we toenemen in liefde tot God en de naaste.

Om Hem te kunnen navolgen hebben we Gods hulp nodig. Om zijn bedoelingen te snappen hebben we zijn licht nodig. Om die Weg vol te houden hebben we troost en moed nodig. Om de twijfel te overwinnen hebben we geloof nodig. Om te worden als Jezus hebben we wijsheid en liefde nodig. Dat alles wil God ons schenken door de Heilige Geest. Dat is zijn enige en echte mensverbetering, dat wij meer op Hem gaan lijken en worden zoals God ons heeft bedoeld, zijn kinderen, zo goed als God zijn. Zalig Pinksteren!

Pastoor Michel Hagen

Back To Top