Ga naar hoofdinhoud

Aanstaande zondag vieren we Sacramentsdag, het Hoogfeest van het heilig Lichaam en Bloed van de Heer; zo luidt de nieuw naam. In de evangelielezing horen we de oorsprong van de naam van dit feest: Jezus gaf hun het brood met de woorden: ‘Neemt, dit is mijn Lichaam’. En Hij zei: ‘Dit is mijn Bloed van het Verbond …’. In het Eucharistisch gebed spreken we opnieuw zijn woorden over brood en beker. Dit feest stelt ons de vraag: Gelooft u dit? Gelooft u dat, wanneer u te Communie gaat, u echt het heilig Lichaam van Christus ontvangt?

Veel mensen zeggen dat je dit niet letterlijk moet nemen. Als het echter niet letterlijk is, wat betekenen die woorden dan wel? Mag ik de Hostie na de Mis dan ook aan de vogels geven? Liever zou ik zeggen: Deze woorden zijn meer dan letterlijk waar. Het is zó waar, dat onze woorden tekortschieten. Ja, dit is brood, maar het is ook lichaam van Christus. Het is méér dan brood alleen. Er is iets veranderd en er is iets hetzelfde gebleven. Vergelijk het met ons mensen. Wat verandert er wanneer een kind gedoopt wordt. Het wordt kind van God. Is een mens dan geen mens meer, als hij kind van God wordt? Natuurlijk wel, als mens wordt hij kind van God. Hij heeft er de aanleg voor, de uitnodiging staat er al lang. Je kunt aan een mens niet zien dat hij gedoopt is. Toch is er echt een nieuwe werkelijkheid.

De Communie is een geloofsmysterie en een theologisch onpeilbaar geheim. Toch is het dat niet in de eerste plaats. Met een uitdrukking als `transsubstantiatie` lopen we het risico bezig te zijn met een stukje hogere-hemel natuurkunde. Hoe waardevol zo’n term ook is, laten we niet Hem vergeten om Wie het gaat. Hoor Wie het zegt: ‘Dit is mijn Lichaam’. Nogmaals hoor Wie dit zegt: ‘Dit is mijn Bloed van het Verbond.’ Zie wiens Lichaam aan het kruis hangt, zie wiens Bloed daar uit zijn zijde stroomt. Het gaat niet om iets, om brood als lichaam en om wijn als bloed, het gaat niet om dat wat je kunt pakken, proeven en aanraken, het gaat om Hem, het gaat om Jezus en ons. Hij is er, zo concreet, zo echt, als Lichaam en Bloed, als Brood en Wijn.

Jezus is niet ver, Jezus is niet alleen maar Geest. Hij leeft en Hij is één met die wereldwijde Kerk, die gemeenschap van mensen die zich door Hem willen laten inspireren, begeesteren, bezielen en motiveren. Wij, u en ik, wij allen wereldwijd, wij zijn het Lichaam van Christus. Wat Jezus ons geeft is een teken van zijn verbondenheid met ons. We vieren wat we zijn: ‘Lichaam van Christus.’ En we ontvangen tegelijk wat we moeten worden: ‘Een Lichaam en één Geest’. Van oorsprong niet van het geslacht van Abraham, niet van zijn vlees en bloed, worden we door Jezus tot zijn geslacht gemaakt, tot zijn eigen Vlees en Bloed. Ontvang Hem in dit teken. Ontvang Hem, wetend wie daar bij je komt, met wie je één wordt, de bruidegom ontmoet zijn bruid. Ontvang Hem dus met liefde, dat is het enige waar Hij op wacht. Ontvang Hem in geloof, dat is het enige dat nodig is om Hem te herkennen. Ontvang hem in gebed, want Hij wil wonen in ons hart en ons maken tot Gods kinderen, één van hart en één van ziel, Gods Volk, Gods Kerk, in tijd en eeuwigheid.

Pastoor Michel Hagen

Back To Top