Ga naar hoofdinhoud

Zondag zien we dat God snoeit (Johannes 15,1-8). Jezus is de druivenboom en wij zijn de takken. Een druif snoeien is nodig, want alleen aan de nieuwe spruiten komen de vruchten. Jezus noemt dat in het Evangelie “zuiveren”. Elke rank die wel vrucht draagt zuivert Hij, opdat zij meer vrucht mag dragen.

Bij snoeien denk je aan weghalen, opruimen, kortwieken, zodat er ruimte komt voor iets nieuws en de energie niet in de verkeerde dingen gaat zitten. Je moet snoeien zodat er licht en lucht komt voor goede vruchten. Bij zuiveren denk je aan kwaad, onzuiverheid, zonden, onreinheid, dat moet worden weggehaald.

Het Evangelie helpt ons om in alle rust naar ons eigen leven te kijken. Wat is er overbodig, overtollig, wat vraagt energie zonder dat het vrucht draagt voor Gods koninkrijk en wat maakt ons denken en doen troebel, onzuiver?

Dat Jezus hierbij over een geestelijk proces spreekt, blijkt uit wat Hij zegt: “Jullie zijn al rein dank zij het woord dat Ik tot u gesproken heb.” Zijn Woord verfrist ons denken, zuivert onze bedoelingen, reinigt ons geweten, geeft richting aan ons verlangen. Zijn Woord voedt en geneest ons geloof. Wanneer wij in de Kerk samen komen, zijn Woord horen en zijn Sacrament ontvangen, doet Hij dit werk aan ons.

Hoe gaat dat bij pijnlijke omstandigheden; het verlies van een baan, afname van de gezondheid, crisis in het leven? Jezus nodigt ons uit om juist in die omstandigheden in Hem te blijven. In Hem blijven betekent met Hem verbonden blijven, niet afhaken, niet losraken van Hem, niet opgeven maar vasthouden, zijn voeding tot je blijven nemen. Een tak die gesnoeid wordt, verliest vocht, zijn levenssappen en levenskracht. Hij moet voldoende tot zich kunnen nemen om in leven te blijven.

Is het nu zo dat God snoeit, doet God dat actief? En kun je de grote drama’s in het leven ook zo zien? We moeten oppassen om alles te interpreteren als snoeien door God. Het kwaad in de wereld bederft heel veel dat oorspronkelijk goed is. Jezus leert ons wel een houding van vertrouwen. Als de bliksem een boom heeft getroffen en een grote tak breekt af, dan is dat niet gewoon snoeien. Maar als de boom zijn levenskracht behoudt, zal hij verder groeien en zal de wond ruimte geven aan nieuw leven.

Wij worden uitgenodigd om met de tuinman mee te werken, en ons voornaamste werk is tweeledig: met Hem verbonden blijven en vrucht dragen, vruchten van eeuwig leven, vruchten die blijven voor de eeuwigheid.

Plebaan Michel Hagen
Katholiek Nieuwsblad #8 – Week 17 2024

Back To Top