Ga naar hoofdinhoud

Zondag horen we een mooi verhaal over hoe Gods Voorzienigheid door mensen werkt (2 Koningen 4, 8-11, 14-16a). Een welgestelde vrouw heeft het verlangen iets goeds te doen vanuit haar overvloed. Ze nodigt zomaar iemand uit voor de maaltijd; een hartelijk en goed gebaar, ze geeft een man (profeet Elisa) te eten. Dat herhaalt zich want hij is regelmatig in de buurt. Dan wordt ze zich bewust dat deze man een profeet is; een man Gods. Dat inspireert haar; omdat het een man Gods is kan ze zo ook iets extra’s doen voor God. Ze laat een kamer metselen zodat hij niet in de open lucht hoeft te slapen. Bij deze vrouw horen liefde voor de mensen en liefde voor God bij elkaar.

Voor de profeet Elisa is dit allemaal Gods Voorzienigheid. Het komt naar hem toe. Hij zoekt het niet, het wordt hem gegeven. Elisa heeft een leermeester gehad, de profeet Elia, die op veel manieren had geleerd op Gods Voorzienigheid te bouwen. Elisa doet nu dezelfde ervaring op. Maar Gods voorzienigheid is groter en gaat verder dan alleen de profeten Elia en Elisa.

De goedheid in het hart van de vrouw komt van God Zelf. God heeft haar die goedheid in het hart gelegd. Wat de vrouw moet doen is aan die goede impuls van haar hart toegeven. Dat doet ze; het wordt de opmaat voor iets groters. Via zijn assistent Gechazi vraagt Elisa of zij iets voor haar kunnen doen. Dat is lastig, want ze is welgesteld, ze komt niets tekort. Een ding echter valt haar zwaar, haar kinderloosheid. Daarop zien we de kracht van voorbede. Gechazi brengt haar nood over aan de profeet Elisa en Elisa brengt dit bij God. Als Elisa van God antwoord krijgt, spreekt hij dat Woord rechtstreeks tot de vrouw en zo ontvangt zij de vruchtbaarheid. De rest kunt u in de Bijbel lezen.

We zien hier Gods’ Voorzienigheid; God werkt met zijn genade door mensen en situaties heen. De kunst is dat wij meebewegen met het goede dat Hij in ons hart legt. Uiteindelijk wordt dit de wonderlijke weg waarlangs God ons genadig is. Goed doen, zonder iets terug te verlangen; wie zo met God meewerkt, zal Gods Voorzienigheid ervaren. Die belofte horen we ook het Evangelie (Matteüs 10, 37-42). Jezus zegt: “Wie u opneemt, neemt Mij op; en wie Mij opneemt, neemt Hem op die Mij gezonden heeft. Wie een profeet opneemt, omdat het een profeet is, zal ook het loon van een profeet ontvangen …”.

Plebaan Michel Hagen
Katholiek Nieuwsblad #14 – Week 30 2023

Back To Top