Ga naar hoofdinhoud

Komende zondag vertelt Johannes ons een gebeurtenis die de andere drie evangelisten niet hebben doorgegeven (de bruiloft van Kana, Johannes 2,1-12). Aan het einde van zijn evangelie zegt hij nadrukkelijk dat Jezus nog veel meer tekenen heeft gedaan, zoveel dat ze niet op te schrijven zijn. Maar deze wilde hij per se wel opschrijven.

Er zijn in het Evangelie van Johannes een paar belangrijke thema’s: de bruiloft (de wijn), de bruidegom en en de broodvermenigvuldiging. Wanneer je de grote lijn van het Evangelie volgens Johannes neemt, dan gaat het erom dat de hemelse bruidegom ons uitnodigt voor de hemelse bruiloft. Wij horen als Gods volk, Gods kinderen, bij de genodigden. Die bruiloft werd voorbereid in het Oude Testament. De bruiloft werd aangekondigd door de profeten die de uitnodiging de wereld instuurden. Nu is de bruidegom gekomen en de bruiloft kan beginnen. De thematiek van de bruiloft, die van bruidegom en bruid, is volop in het Oude Testament aanwezig. Met de ware Bruidegom begint de bruiloft van Gods liefde, die van de genade. De Wet van Mozes komt tot voltooiing, die Wet hoorde bij de voorbereiding. Nu begint het Nieuwe Verbond van de Nieuwe Wet; gij zult elkaar liefhebben.

Hoe is dat in deze bruiloft weergegeven? Het grappige is dat de bruid en de bruidegom niet met name genoemd worden. Verder is opmerkelijk dat Maria Jezus aanspreekt over de wijn, terwijl dat een verantwoordelijkheid is van de bruidegom. Waarom gaat ze niet eerst naar de aardse bruidegom? Wat ook nog opvalt is dat Jezus hier zijn moeder aanspreekt als vrouw. Maar het is niet eenvoudig. Johannes de evangelist schrijft op zo’n manier dat je het altijd nog wel anders kan uitleggen, want niemand had iets door, alleen de bedienaren die het water geschept hadden wisten waar die wijn vandaan kwam.

Zo is het met heel het Evangelie volgens Johannes. Hij wil laten zien dat je de tekenen moet herkennen. Het zijn schijnbaar gewone gebeurtenissen, maar wanneer je mee mag kijken met Maria en met de bedienaren zie je plotseling dat het helemaal niet gewoon is. Johannes wil ons uitnodigen verder te kijken, de tekenen te verstaan. Niet alleen in het Evangelie, maar in heel ons leven, want ons leven moet Evangelie zijn. De Heer is in ons midden en als onze ogen open zijn, zien we zijn tekenen. De bruiloft van Kana raakt heel ons leven, heel ons menszijn, heel ons bestaan. Laat de vreugde heersen in uw hart, want de Bruidegom heeft zich aan ons verbonden.

Plebaan Michel Hagen
Katholiek Nieuwsblad #2 – Week 3 2022

Back To Top