Ga naar hoofdinhoud

Eerst iets over Logo. Dit woord is een verkorting van het woord logotype en dat komt weer van het Griekse Logos en typos.

Het begin van het Johannesevangelie begint zo: In het begin was het Woord en het Woord was bij God en God was het Woord. Daar staat in het Evangelie drie keer “ho logos”. Wanneer we in de Kerk spreken over het Woord, gaat het in de eerste plaats over Christus; het Woord is vlees geworden.

Het woord typos duidt op een soort reliëf, een afdruk. Oorspronkelijk komt het van de geslagen munten waarop een afbeelding te zien was. Je kunt het dus kunnen vertalen met “Woordbeeld”. In de zakelijke wereld wordt het vertaald met beeldmerk of woordmerk en dan gaat het over afbeeldingen, letters of woorden die specifiek een bepaald bedrijf of merk aanduiden.

Het woord “Logotype” is in het gewone gebruik ingekort tot “logo”. Bijna iedereen heeft wel een logo, van de kleinste voetbalclub tot de grootste multinational. Dat woordbeeld, dat logotype past eigenlijk mooi bij ons katholieke kerk-zijn.

Er is geen hedendaagse levende gemeenschap of organisatie die een langere traditie heeft in het omgaan met woord en beeld dan de Katholieke Kerk. Juist het begrip waar ik mee begon: Het Woord is Vlees geworden, dat wat we in de theologie noemen “Het incarnatie mysterie”, is bepalend voor heel de theologie van de Kerk. Ik weid een klein beetje uit: Dat heeft ook problemen gegeven. In de gespannen oecumene in de eerste helft van de achtste eeuw vond de keizer van Constantinopel Leo III de Isauriër, vooral om ruzie met jodendom en Islam te vermijden of te sussen, het beter om de iconen te verwijderen en meteen beslag te leggen op al het goud en zilver. Dit letterlijke verstaan van het tweede gebod van de tien geboden is in de reformatie opnieuw actueel geworden. Maar tegelijk is er in onze tijd geen computer meer zonder ikoontjes en heeft iedereen een foto van overleden ouders of grootouders.

In dit logo ligt veel vervat waar wij als gemeenschap voor staan. De echte ‘huisstijl’ van dit katholieke huis, moet natuurlijk onze manier van leven zijn, ons omgaan met elkaar. Onze huisstijl is gebaseerd op geloof, hoop en liefde. Laat het boek in dit logo staan voor ons geloof dat ons in het Evangelie wordt verkondigd. Laat de mijter staan voor onze Kerk die de hoop levend houdt en doorgaat in de tijd. Laat het brandend hart staan voor de liefde die ons helpt het eerste en twee gebod van Christus bij elkaar te houden. Laat Augustinus staan voor degene die dit met vallen en opstaan in zijn leven deze weg heeft gevolgd.

Augustinus was een goede herder die wist wat de waarde van de Eucharistie was en hoe hij zijn gemeenschap kon samenbrengen rond Woord en Sacrament. Dat hij ons mag helpen onze huisstijl waar te maken.
Dank u.

Pastoor Michel Hagen
Katwijk, 19 januari 2013

Back To Top