Ga naar hoofdinhoud

Deze dagen werd ik uitgenodigd door nieuwe parochianen om hun huis in te zegenen. Na eerst uitgebreid kennis te hebben gemaakt, begonnen we met de gebeden voor de zegening van het huis. Daarin kwam deze zin voor: “Christus wilde geboren worden uit de maagd Maria en wilde onder ons wonen.” Die gedachte bleef me bij, niet alleen tijdens het inzegenen van hun huis, maar ook terugfietsend en nadenkend over mijn bijdrage voor deze Kerst-Gaffel.

Christus wil wonen onder de mensen, inderdaad, daarom is zijn naam ook “Emmanuel”, want dat betekent: “God met ons”. Wanneer je daarover nadenkt, hoor je de oude verhalen uit de Bijbel doorklinken. Emmanuel is dan het omgekeerde van het paradijsverhaal. Daar, lang geleden, in het oerbegin ging de mens tegen God in en ging weg uit de tuin, weg van Gods aanwezigheid. Je zou de Bijbel daarom het boek kunnen noemen waarin de weg terug wordt beschreven. God komt naar de mensen toe. God doet dat door zijn Verbond met ons, en het hoogtepunt en is Jezus.

Kunnen we ons daar nog iets bij voorstellen? We hebben niet voor niets een kerststal om alles zichtbaar te maken, we vieren kerstmis, we gedenken zijn geboorte met alle feestelijkheid en vreugde. Maar ik bedoel nog iets meer. Hoe merken we in het dagelijks leven dat God met ons is, dat God onder ons is komen wonen, dat Jezus “Emmanuel” is, “God met ons”.

Die huiszegen deed me daar weer aan denken. Een zegen die ons helpt om Christus ook in ons huis te laten wonen. Is dat ook niet de reden waarom we samen komen in dat ene huis, onze kerk, als huis van God, om gezin van God te zijn. Daar vieren we dat Hij in ons midden is? Wanneer we in de kerk zingen, bidden, danken en vooral ook momenten stil zijn, kunnen we ons dat bewust worden. In dat huis van God, komen mensen van goede wil samen in zijn Naam, daar is Hij midden onder hen, op allerlei manieren.

Kerstmis 2009, God in ons midden, God wil wonen onder de mensen. Waarom? Omdat Hij het vanaf het begin zo heeft bedoeld. En als het misgaat, en mensen raken van God verwijderd, dan is Kerstmis het moment om weer terug te komen in zijn huis, want Hij wil “God met ons” zijn. Misschien mag dit onze vraag aan het Kerstkind zijn: Open onze ogen, om U te herkennen en te zien hoe U in ons midden bent. Dat mogen we zien hoe uw Koninkrijk al is begonnen.

Zalig Kerstfeest.

Pastoor Michel Hagen

Back To Top