Ga naar hoofdinhoud

In 2004 kwam een film uit over de laatste 12 uren van Jezus’ leven; The Passion of the Christ. Wie de film gezien heeft begrijpt dat er voor- en tegenstanders van de film waren. Het lijden was zo gruwelijk realistisch in beeld gebracht dat toeschouwers hun ogen soms dichtknepen. Sommige theologen vonden de film eenzijdig, anderen waren juist weer laaiend enthousiast. Verleden jaar zijn verschillende parochianen naar de Passiespelen in Tegelen geweest. De volgende zijn in 2015. Steeds weer aangrijpend is het hele verhaal, aanschouwelijk en goed gespeeld. Ook daaromtrent horen we theologen die de aanpassingen in het verhaal niet goed vinden, teveel een hedendaagse theologie. Anderen vinden juist dat de vertaling naar deze tijd heel geslaagd is.

De komende dagen zullen de nodige Passies weer passeren. Zelf zing ik mee inIn 2004 kwam een film uit over de laatste 12 uren van Jezus’ leven; The Passion of the Christ. Wie de film gezien heeft begrijpt dat er voor- en tegenstanders van de film waren. Het lijden was zo gruwelijk realistisch in beeld gebracht dat toeschouwers hun ogen soms dichtknepen. Sommige theologen vonden de film eenzijdig, anderen waren juist weer laaiend enthousiast. Verleden jaar zijn verschillende parochianen naar de Passiespelen in Tegelen geweest. De volgende zijn in 2015. Steeds weer aangrijpend is het hele verhaal, aanschouwelijk en goed gespeeld. Ook daaromtrent horen we theologen die de aanpassingen in het verhaal niet goed vinden, teveel een hedendaagse theologie. Anderen vinden juist dat de vertaling naar deze tijd heel geslaagd is.

De komende dagen zullen de nodige Passies weer passeren. Zelf zing ik mee in de Mattheüs-passie in Schiedam. Via mijn broer, die daar al jaren meezingt, ben ik daar bij gekomen. Het is goed als koorlid mee te doen en zo met de teksten bezig te zijn. Ik word me bewust hoe Bach in zijn tijd heeft geprobeerd het lijden van Christus aan de ene kant trouw aan het Evangelie en tegelijk ook open voor de tijdgeest (het piëtistisme) vorm heeft willen geven.

Dit jaar is er ook een nieuwe Passie, nu in Gouda, speciaal voor jongeren, maar ook ouderen zijn welkom. Popzangers vertolken het lijdensverhaal van Christus op Witte Donderdag, waarbij de stad Gouda zelf het toneel is. The Passion is een unieke samenwerking tussen de Evangelische Omroep, omroep RKK, de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-katholieke Kerk en het Nederlands Bijbelgenootschap, gebaseerd op de BBC Manchester Passion uit 2006. Er gaat een gratis bus naar Gouda, georganiseerd door het bisdom. Middelbare scholen zijn vanzelfsprekend uitgenodigd, omdat het een unieke kans is dit kernmoment in de geschiedenis van het Christendom op een eigentijdse manier mee te maken.

Toch denk ik dat dit alles slechts een opmaat is voor de liturgische viering van Goede Vrijdag en Pasen in onze kerken. Ook in de liturgie speelt muziek een rol, ook in de kerken worden in staties de laatste uren van Jezus uitgebeeld, toch is die vorm niet doorslaggevend. Juist in de Kerk, in ons “huis van God” mogen we het lijden van Jezus in de verkondiging intensief vanuit ons geloof meebeleven. We weten Hem aanwezig in ons midden, juist daar in de kerk en dan vanuit de kerk in het dagelijks leven, waar we zijn lijden in onze medemens dagelijks tegenkomen. Ik juich alle vormen van passiespelen toe, ik doe er graag aan mee, maar na de kruisweg op de middag van Goede Vrijdag volgt in de avond de grote Goede Vrijdag plechtigheid, we tonen het kruis en worden ons bewust dat zijn lijden deel van ons leven is en andersom. We bidden uitgebreid en ontvangen de Communie. We vieren niet de Mis, die wacht op Pasen, als het offer wordt voltooid in de verrijzenis. Mogen zo de hele Goede Week meebeleefd worden, tot en met het grote Verrijzenisfeest, Pasen. Dat we allen weer mee mogen verrijzen vanuit welke tegenslag, moeheid, frustratie en verdriet ook. Zijn verrijzenis-kracht wordt ons deel als we zijn weg meebeleven in de kerk en thuis. Ik wens u van harte nu reeds een zalig Pasen.

Pastoor Michel Hagen

Back To Top