Ga naar hoofdinhoud

Preek Hoogfeest Sacramentsdag, jaar B, 22 juni 2003

‘Dit is mijn Lichaam’ en ‘Dit is mijn Bloed van het Verbond ...’: Deze woorden zijn meer dan letterlijk waar. Het is zó waar, dat woorden tekort schieten. Dit is brood, maar het is ook lichaam van Christus. Het is dus niet meer gewoon brood, maar het is wel brood. Er is iets veranderd en er is iets hetzelfde gebleven. ‘Dit is mijn Lichaam’. Hoor bewust Wie het zegt. ‘Dit is mijn Bloed van het Verbond.’ Hoor Wie dit zegt. Het gaat niet om iets, het gaat om Hem, om Jezus en ons. Hij is er, zo concreet, zo echt, als Lichaam en Bloed, als Brood en Wijn.

Preek 7e zondag van Pasen, jaar B, 31 mei/1 juni 2003

Judas is het beste bewijs van de eigen vrije wil van de mens. Judas heeft net als de anderen alle kansen gekregen, maar Hij zette al zijn kaarten op het koninkrijk van deze wereld. In die wereld had hij meer vertrouwen dan in die wereld waar Jezus over sprak.

Preek 6e zondag van Pasen, jaar B, 24/25 mei 2003

Wat is liefde? Het eerste symbool van liefde is ......... het kruis. Liefde is bij Jezus iets dat niet in woorden te vatten is, omdat het alleen in daden werkelijkheid wordt. Woorden zijn de aankondiging, maar de daad is de werkelijkheid. Jezus Christus, is liefde metterdaad, liefde die waarheid is, liefde die niet sterft, die niet omkeert in haat.

Preek 4e zondag van Pasen, jaar B, 10/11 mei 2003

Soms zeggen mensen: ‘Hoe kan God zo wreed zijn dat Hij het leven van zijn Zoon eist’? God is niet wreed, de mensheid is wreed, zij die Jezus aan het kruis slaan zijn wreed. Als God de mens met goddelijke macht tegen zou houden, dan zou onze vrije wil niets meer betekenen. De mens die in zijn zoektocht met wil, hart en verstand tegen God ingaat, is altijd nog meer beeld van God dan een mens die als een marionet zou bewegen.

Preek 3e zondag van Pasen, jaar B, 3/4 mei 2003

De verschijningen zijn niet alleen teken van Jezus werkelijke verrijzenis, het is ook een leerschool om Christus te gaan herkennen in de naaste, in zijn Kerk, in de vreemdeling. Het valt op dat Hij zo dikwijls verschijnt tijdens geloofsmomenten, bij het breken van het Brood, wanneer de leerlingen samen komen en over Hem spreken. Wanneer de leerlingen getuigen van hun ervaringen en verklaren dat Hij leeft. Dat zijn de momenten bij uitstek dat Hij ineens levensecht in hun midden aanwezig is.

Preek 2e zondag van Pasen, Beloken Pasen/Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid, jaar B, 26/27 april 2003

Tomas: Er is twijfel, hele fundamentele twijfel. Maar is het niet bijzonder dat hij acht dagen later nog deel uit maakt van de groep apostelen? Tomas krijgt van de anderen de tijd om uit zijn twijfel op te staan. En Tomas houdt voor zichzelf de mogelijkheid open om tot geloof te komen. Twee basisprincipes die nodig zijn om als gemeenschap te kunnen bestaan. God gaat altijd door, wanneer wij maar bereid zijn te geloven.

Preek Hoogfeest van Pasen, 20 april 2003

Het ‘moeten’ van Jezus. Wanneer de tien geboden niet moeten, of de vijf geboden van de Kerk, dan moet je op de duur allerlei andere dingen, dan moet je mee met de tijd, dan moet je bijblijven (bij wat of wie?) dan moet de mode en de soap en de vakantie en alles wat we elkaar aanpraten, ja, dan moet de 24 uurs economie en op de duur moet ook de oorlog.

Preek tijdens de Paaswake (gezinsviering), jaar B, 19 april 2003

De dood was machtiger dan God en had heel de wereld in zijn greep. En dan komt Jezus. Hij doet alleen maar goed. Hij doet alles wat zijn Vader vraagt. De dood had geen macht over Hem, hier op aarde niet en dus na dit leven ook niet. Eén was er op wie Hij zijn vertrouwen had gesteld, door wie Hij leefde, naar wie hij luisterde en aan wie Hij gehoorzaamde.

Preek tijdens de Paaswake (jongerenviering), jaar B, 19 april 2003

Kerstmis en Pasen zijn één. Je kunt Kerstmis niet vieren zonder Pasen en Pasen niet zonder Kerstmis. Het is hetzelfde wonder. Een jonge vrouw wordt zwanger uit kracht van Gods Geest. Het graf is leeg, Christus leeft in de eeuwigheid van de Vader door dezelfde Geest.
Back To Top