Op het feest van de Doop van de Heer mogen we denken aan ons eigen doopsel. Door Jezus mogen ook wij God ‘onze Vader’ noemen en zijn wij kinderen geworden van het Nieuwe Verbond.
We vieren Driekoningen. Wijzen uit het Oosten bezoeken Jezus en zijn Moeder. Het is internationale kraamvisite. Hun bezoek betekent dat de geboorte van Jezus de grenzen van tijd en ruimte overtreft. Zijn geboorte is inderdaad ook van belang voor ons, mensen van de 21e eeuw.
Een nieuw kalenderjaar is aangebroken. Het kerkelijk jaar was al begonnen met de eerste zondag van de Advent. We zitten dus nog in de Kersttijd en vieren vandaag het hoogfeest van Maria Moeder van God. Samengekomen rond de Moeder van de Heer vragen we Gods zegen over het nieuwe jaar en bidden we om Gods hulp dat we er zelf ook iets goeds van maken.
Jozef en Maria zijn met de geboorte van Jezus een gezin geworden. Vandaag vieren we het feest van dat heilig huisgezin, een heilige familie. Daarover zou je heel zoete en romantische dromen kunnen hebben, maar de werkelijkheid is weerbarstig en hard. Daarom is dit gezin ook voor ons nu een voorbeeld hoe je in liefde kunt samenleven met God en elkaar.
Het was niet slechts vier weken wachten; de echte Advent heeft eeuwen geduurd, millennia. Vanaf de val van Adam en Eva heeft de mensheid uitgezien naar de Verlosser. Vandaag vieren we zijn geboorte; Hij is het Woord van in het begin, Hij is God met ons. We vieren vandaag niet enkel zijn geboorte toen, maar vooral dat Hij met ons is, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.
Wie en wat is de Herodes? Wat is die macht in ons leven? Kijken wij naar het Licht, luisteren we naar de Stem, dan weten we dat we een andere weg moeten kiezen. In het jaar van gebed, mag dat de uitnodiging zijn, de innerlijke weg volgen en vooruitgaan in navolging van Christus, het Licht, de Ster die ons de weg wijst.
Onze bisschop heeft een jaar van gebed afgekondigd dat een uitnodiging is voor ieder van ons persoonlijk, maar ook heel bijzonder voor de gezinnen, om te werken aan een eigen gezinsspiritualiteit en het gebed een vaste plek te geven in het gezin.
God is fundament van alles wat mogelijk is. God onttrekt zich aan alle fysieke metingen en aan alle binnenwereldse redeneringen. God staat ervóór, erbóven, erónder, Hij staat naast ons, achter ons, God dient zijn schepping, God draagt zijn schepping. Die dragende hand kunnen we wel filosofisch bedenken en kunstzinnig uitbeelden, maar niet empirisch meten en bepalen.